arnoldwaarzitjenu.reismee.nl

De kronieken van bergen, gladiatoren en de heilige pater

Weet je waarom ze een Nederlander met zijn kont naar boven begraven?? Het antwoord is te vinden in culturele verschillen en bovenal inboosaardige verhalen die de belgen over ons trotse volk rondstrooien. Ook mijn leraarengelsvertelt graag over de zuinigheid van de nederlanders en de belachelijke stationsfietjes waarop ze hun weg door de stad weten te vinden. Al met al een steek inmijn hart die gevult is met tulpenbollen en vaderlandsliefde.

Na ruim twee maanden van website-stilstand wil ik jullie weer eens op de hoogte stellen van mijn belevenissen tot nu toe. De tijd is weer snel gegaan en in de tussentijd is er weer veel gebeurt. Feestjes hier en daar. Dan weer eens naar Boedapest, een feestje in Graz, naar Wenen, nog een keer naar Boedapest,uit eten met de leuten vanJiu Jiutsi, een tripje naar Rome, Een feestje in Kapfenberg,Vakantie met mijn ouders & oma, naar de pub in Graz en een hoop school.

Het leven gaat door en de voorgestelde rust die ik hier zou gaan krijgen blijft uit. Gelukkig wel want dat maakt het leven wel zo leuk. Een half jaar is eigenlijk maar kort en het gevoel van studeren blijft tot nog toe nog uit omdat ik er van alles naast doe. Boedapest was echt enorm leuk. Een mooie stad met zijn eigen historie. De Hongaren die volgens de grappige gids elke oorlog verloren en al lang geen glorie gekent meer hebben. Aan de stad is dat echter niet te zien. Prachtige gebouwen en kerken die opreizen en je toch glorie laten beleven. Ook de clubs mogen er zijn. Met overweldigende ambiance en legendarischegrote maakte deze het uitgaan tot een belevenis al werd het ook omschreven als 'heavy' in de negatieve zin des woords.

Rome was ook zeer vet. Na een treinreis van zo'n 14 uur kwam ik daar en bleek het de volgende dag palmzondag te zijn.LaDominicadella Palme.Er was een grote mis op Sint Pieters plein die geleid werd door Paus himself. Dus wij, onze wekkertjes op 5 uur gezet. na een uur verlapen te zijn dan toch om 6 uur in de rij en geduldig wachten tot we om 8 uur ons plaatje in konden nemen op de eerste rij stoelen. Toen de paus aan kwam scheuren in zijn dikke Mercedes hadden wij onze geimproviseerde lunch van toast, bereid met een laagmayonaise, overstrooit met kip en tonijn en tomaat al achter de kiezen en kon de mis beginnen. Iedereen had wat palmtakken gekregen zodat we de paus toe konden zwaaien en onder toeziend oog van de honderden beveiligingsbeambten begon de gedragen muziek ieders hart te vervullen. De mis begon met het zingen van de passion van het lijden van Jezus. Het was mooi uitgevoerd door drie mannen die er plechtig bij keken en het zangerig ten gehore brachten. O soli deo Christi dominos. sanctos en la krusi pornosotris. Daarna hield de Paps zijn rede, sprak alle landen toe en toen werd er met deruim 10.000 mensen die op het Sint Pietersplein aanwezig waren het avondmaal gevierd. Het was erg indrukwekkend.

Na de mis gingen we naar het Colloseum, het parlement van cultuur en erfgoed, het Pantheon en de verschillende pleinen (piazza's) die Rome sieren. Al met al een super mooie stad die echt de moeite van het bezoeken waard is. Je loopt als het ware door het oude Rome die overgoten is door een nieuwe stad die welliswaar minder mooi is maar waardoor je de grandioosheid van het oude nog goed kan zien. Het is zeg maar een oude stad die met de nieuwe gemengt is.

Mijn vakkenpakket bevalt hier erg goed. Het is een mengelmoes van talen, culturele vakken uit management opzicht, Management vakken en technisch inhoudelijke vakken. Zo volg ik de vakken Duits, Engels, Spaans, Intercultural Management, Cross Culturele Communicatie, Kwaliteitsmanagement, Kennismanagement, Procesmanagement,Programeren met ExelVBAen Machine-elementen. Het samenvallen van deze vakken is een tijd erg veel geweest omdat ik ook helemaal in de taal moest komen maar nu is het goed beheersbaar en is mijn Duits woordenschat ook up2date. Het samenwerken met de Oostenrijkers is erg leuk. Het is een leuk volk die vrij veel van de Nederlanders weg hebben alleen wel enorm van hun structuurtjes houden en waarvan niet iedereen gelijk in is voor een babbeltje maar over het algemeen erg gezellig.

Daarnaast woon ik hier in de dorm met allerlei verschillende culturen. Aziaten die op elke foto orgineel met hun wijs- en middelvingen omhoog wijzen en een gast van Costa Rica me wat te smoken aanbood. Wat, smoke je niet? je bent Nederlander toch?. Verder Mexicanen die elkaar een beetje op de kast jagen en ... noem maar op en je heb het.

Afgelopen dagen heb ik gesoliciteerd bij Hittech Malaysia Assamblage. Na de gesprekken trok het me niet meer om naar Maleisie te gaan. En het bedrijf was te klein en ik heb weer zin om terug te gaan naar de Nederland naar jullie allemaal :). Vanaf 10 juli ben ik dus weer in Nederland te vinden.

Nog een 2 maandjes hier dus. Ik ga nog een keer naar Polen en naar Praag. Ik ga me vermaken, moeten jullie ook doen!!

groetjes!!

ps. ze begraven een nederland met de kont omhoog zodat ze er fiets in kunnen plaatsen -.-

pa

Lieve Zoon,
Het was mooi bij jou in Oostenrijk te zijn.
Deze literaire hoogstandjes zal ik wel gaan missen als je weer "gewoon" in nedrland bent!

Annelie

Jaaaa, eindelijk weer een verhaal van JW! Fijn om weer wat van je te horen, heb weer genoten van je verhaal. Lekker veel te doen zo te horen en ondertussen ook nog wat aan de studie, ben benieuwd naar je Spaans als je terugkomt! Heel veel plezier daar, Annelie

Ernst-Jan

Ha JW, mooi verhaal weer! Wat een belevenissen. Bizar om te lezen hoe buitenlanders naar Nederland kijken. Goed om te lezen dat je ook nog studeert ;) Succes nog die laatste twee maandjes!

Judith

Supermooi verhaal JW, genieten om door te lezen. Wat gaaf van die mis in Rome waar je bij kon zijn! En nog 2 maandjes en dan kun je weer door velden vol met tulpen lopen, fietsen langs de Zwolse grachten, genieten van NSZ en iets als stroopwafels. Maak er nog een mooie tijd van daar!

Marcella

JW! Leuk verhaal :) Je bent gewoon in Rome geweest ook! Sjoe vet leuheuk! Rome = hip. Oostenrijk zelf natuurlijk ook haha. Goed om te horen dat t zo goed bevalt. Geniet ervan nog ff deze 2 maandjes en binnenkort miss weer x skypen?