arnoldwaarzitjenu.reismee.nl

Eerste week Oostenrijk

Ik zit nu al weer een week in Oostenrijk en het is tijd om jullie op de hoogte te stellen. Vorige week zaterdag bereikten we (Bas, ouders Bas en JW) na een geslaagde reis Graz. Een culturele stad ter grote van Utrecht. Zondag begonnen we met de rondtrip, Graz karakteriseert zichzelf door zijn prachtige kerken, de slotberg en het kunsthuis (een pukkelige creatie van een geflipte kunstenaar). Daarnaast is Graz een stad waar het standaard huis niet bestaat. Elke gevel is anders en de een nog fraaier versierd dan de ander. De Bim's (volksmond voor tram) rijden om de 5 minuten, wat enorm ideaal is. Verder kent Graz ook veel fraaie standbeelden en monumenten die doorgaans een religieus tintje hebben. Al met al een prachtige stad afgezien van wat fijnstof hier en daar.

Goed, laat ik nu net in het mooiste gebouw van heel Zwolle wonen (niet). Gezellig is het er iig wel. Een stuk of 500 studenten gepropt in een hugeass oud gebouw die geen hele luxaflex meer kent. Afzuiging kenden ze in de tijd dat het gebouwd was waarschijnlijk ook nog niet?? Na een mooie zondag kwam de maandag. Tijd voor studie. Vier uurtjes Duits doen op het niveau van havo 2... Dikke prima. Dinsdag was de lerares ziek, de rest van de week. Dit was het begin van mijn o zo zware studie in het buitenland. Koffie drinken in de koffieshop (ze hadden geen 'gras' <= dit moet je blijkbaar zelf uit NL meenemen), de culturele stad bezichtigen, Skieen, feesten en uitbrakken... Al met al vervelende dingen.

Elke avond is er hier wel een mooi feestje te beleven. Doorgaans met een vast groepje van 2 Mexicanen, een Tsjech en Bas en ik. Dinsdag hadden we ons eerste feestje, we begonnen met door de Mexicanen meegebrachte Tequila. Dit is heel wat andere koek dan de import shit die we in Nederland drinken. Daar heb je zout en citroen voor nodig om het dragelijk te maken maar dat was bij deze niet nodig. Enorm mild en lekker. Daarna naar de ‘Katolinsky club'. En kunnen de Oostenrijkers een beetje dansen? In Nederland hossen we gewoon lekker op en neer maar hier zijn we aangewezen op Salsa.... En als je gewoon gaat springen, zoals we in Nederland masaal doen, krijg je een uitroep naar je hoofd als ‘Crazy Dutch'.

Verder ook nog twee keer met de hele Erasmus groep naar een pub geweest. Het is zo dat je je naast Spanjaarden en Mexicanen toch heel wat meer Nederland voelt dan is ons tulpenlandje. Hola, ella es Elenea. Huh whattuh? Jij Elena? Tsja..., eerst maar eens Salsa leren dan komt het Spaans wel :D. Daarbij ga ik nog ff overpijnzen of ik mijn naam laat aanpassen. Voor Oostenrijkers en Mexicanen is het onmogelijk om mijn naam goed uit te spreken... Jaan Woeter? Ja, Jan Wouter. O Jaan Woeter!! Nen mir mal Jan...

De Oostenrijkers zijn verder een lief een bovenal schattig volkje. Ze zijn echt super dienend en zeggen alles minstens drie keer zodat je het sowieso goed moet doen. Ik zoek dit en dit. Vervolgens sta je een kwartier met die man te kletsen en probeer je je los te scheuren, maar ze laten je niet gaan voordat ze zeker weten dat je niet meer verkeerd kan lopen. Ook zijn er veel zwervers die graag een praatje met je willen houden. Je moet ze alleen je hand niet geven want die geven ze niet terug.

Tot zo ver wat uit mijn belevenissen. Hopelijk vind ik je nog een keer op Skype (mijn skypenaam: janwouterarnold) of op facebook (mijn naam: Jan Wouter Arnold) ;P

Liefs en veel liefs uit Oostenrijk!

JW

Marijke

Hej Jan Wouter!

Tof om je verhalen te volgen vanuit Zweden. Zo te zien heb je je plekje ook al wel een beetje gevonden. Exchange student zijn is echt te gek! ;)
Ik ga je verhalen volgen en wens je een toffe tijd toe daar!

Liefs, Marijke
marijke.gaatverweg.nl

Esther

JW!!!

wat vet leuk om wat van je te lezen!! klinkt heeel niet gek! had via hanna al wel wat gehoord (jaja,, we hebben het over jou;p) haha. Nee, maar tof! intussen al wat meer qua studeren gedaan? en colleges? al wel zat leuke mensen ontmoet dus? je schrijfstijl is leuk btw :D doe bas de groetjes!:)

Tot spreeks! Xx. es

Marcella

Whaaa Jaaan Woeter!
Geniaal:) Leuk je site te hebben gevonden en de eerste verhalen te hebben gelezen.
Zeg 4 uur duits op havo 2 niveau en daarna de rest van de week vrij? Zo leer je het nooit he;)
Haha gelukkig zit je er nog heel lang en een eerste chill/ wenweek moet kunnen!
He geniet het daar!
Liefs

Annelie

Heej JW! Wat schrijf je heerlijk, ik hoor het je zo vertellen allemaal, alsof je hier gewoon bent :) Ben benieuwd naar je omgeving en wat je nog meer zult meemaken. Enneh... een beetje salsa leren kan geen kwaad, je weet toch dat we je hier in Nederland tijdens het dansen ook crazy noemen? ;) Wens je een toffe tijd toe en ga proberen je verhalen bij te houden! Liefs en veel liefs uit Nederland!

Ma

Super tof hoor JW

Tot skype

Jesse

Jan Wouter Arnold! Zo te zien ben je al helemaal geacclimatiseerd in Oostenrijk. Vet relaxt man! Doe kalm an en ik hoop voor je dat ze daar ook een afwasmachine hebben! ;)

Lenneke

We gaan je volgen!!

Judith

JW!
Toffe blog :) Mooi om te lezen.
Geniet van je tijd daar!
Liefs, Judith

Annelies

Broeder,

Leuk verhaal! :-)
Wat ben je toch een heerlijke zwamneus! ;-)
We gaan je volgen..

Bigg Hugg