arnoldwaarzitjenu.reismee.nl

oer-Hollands

Twee en halve week zit ik alweer in dit land wat steeds eigener aan begint te voelen. De taal, de mensen in de Tram die praten met de -chen en -e. De bedelaars die elke dag weer keurig netjes hun 'bitte' doen (op de knieën). Daar kunnen Christenen nog heel wat van leren denk ik zo... De Duitse taal gaat me steeds beter af. Als je met een echte Oostenrijker praat verstaan ze mijn oer-Hollands accent nog wel moeilijk maar als je iemand heb die normaal Duits praat is dat goed te doen. Overigens is het vaak zo dat de echte Oostenrijker normaal praat tegen buitenlanders, zonder hun accent waarbij ze veel woorden reduceren tot het uitspreken van een letter.

Vorige week zijn we hard van start gegaan met de intensive Duits Cursus. Alles moest van ver weg komen. De artikelen (Der, Die, Das) bestimmt en unbestimmt. De tijdsvormen, (Nominatief, Genetiv, Dativ & Akkusativ). De duitse woordenschat met zijn werkwoorden en Objectwoorden. De verbindingswoorden, (Gleich wie, Großer als). Aan de hand van dit valt de zin te bouwen met een uitzondering van de duizenden uitzonderingen die het Duits kent ... Al met al nuttige tijden. We hebben nu 1 week vol les gehad en deze week elke dan een ruim dagdeel. Komende week heb ik een Oriëntatie programma waarin we de Fachhochschule beter leren kennen en ook Stiermarken (Steiermarken). Daarna ga ik naar Kapfenberg, een klein stadje 60 km ten noorden van Graz om daar een semester van mijn studie te doen.

Afgelopen zaterdag ben ik naar Maribor in Slovenië geweest. Een leuk, vrij klein stadje in Slovenië. Het bezat wel leuke gebouwen om te sightseeën. Verder nog wat leuke winkeltjes die, helaas, normale Europese prijzen hadden. Echt hele aardige bevolking waar alleen niet iedereen Engels spreekt. Ik ging sigaretten kopen, dus ik zeg in mijn meest keurige Engels: wat zijn de goedkoopste sigaretten. De vrouw keek me aan zonder iets terug te zeggen, recht in mijn ogen dat wel. Ik wacht even en denk, huh? Alsnog kwam er geen reactie van, o dat ja. Dus ik herhaal, uh mevrouw, wat zijn de goedkoopste sigaretten. Ze blijft me gefascineerd aankijken zonder een kick te geven. Uiteindelijk kwamen er een paar keelstoten achter me vandaan die de vrouw wel leek te begrijpen. Ze lachte, bracht wat kreten voor waar ik uit opmaakte dat ze het grappig vond dat een toerist voor goedkope sigaren vroeg. Uiteindelijk kreeg ik ze wel mee voor een schappelijke prijs van 2,40 het pakje. Overigens, om niemand te verontrusten, ik rook nog steeds niet.

Op het moment ben ik culinair Maleisisch aan het eten. Tom Yang, een Maleisische dish met een gebraden kip die verdrinkt in een plasje gekruid water, wat soep te noemen valt. Verder zwemt in het soepje nog wat groente zoals wortelen, bloemkool en tomaten rond. Het smaakt erg lekker en pittig. Het is echt boeiend hoe ze daar koken, ze koken bijvoorbeeld hun gehakt 'gewoon' in water en als het vlees gaar is gooien ze tomatenpure erbij zodat het een gemixt sausje word ipv verdronken gehakt. Ik heb het gekregen van een Maleisisch meisje die ook op de gang woont. Het is boeiend met haar te praten en te vragen naar hun manier van leven en doen. Laatst was ik met haar aan het babbelen over de Islam en zei ik, het is niet zo dat ik zal bekeren maar het is wel boeiend om te zien. Haar ogen werden groot, je wil moslim worden? Uh nee, je begreep me verkeerd juist niet. Ohh ... ze keek ietswat bedrukt. Was erg grappig om te zien, 1. Mensen horen altijd wat ze willen horen. 2. Zelf zou ik bijna moslim worden omdat ze een wat bedrukt gezicht gaf. Psychologie is erg boeiend. Laatst las ik een boek over Neurologie. Met casusen als, de man die zijn vrouw voor een hoed zag, de levende muziek catalogus. Beschrijvingen van beperkte mensen die helemaal opgaan in dat ene wat hun interesseert en verder compleet gestoord of beperkt zijn door het ontbreken van een stuk hersen. De mens is een boeiend geval... Overigens krijg ik binnenkort een vertaalde Koran van haar J. Ze is te goed! Zonder grappen.

Btw, Maribor. Wat in ons oranje landje dus echt niet kan is op een terras gaan zitten zonder drinken te kopen. Ik was in Maribor op een terras gaan zitten en vroeg of ik het drankje kon pinnen. Nee dat kon niet. Ik vroeg aan de man terwijl ik opstond, o dan ga ik wel weg of kan ik hier nog even blijven lezen tot mijn bus komt? De dude verzekerde me echt te aardig dat het geen probleem was en dat ik wel kon blijven zitten. In Nederland kijken ze doorgaans boos naar je dat je het lef had te gaan zitten zonder te bestellen. Even later kwam de ober me zelf een glas met limonade brengen welke ik kon drinken. Echt enorm aardig, überhaupt de attitude is gewoon super tof, in Slovenië maar ook doorgaans in Oostenrijk. Laten wij dat ook is wat meer gaan doen =).

Morgen ga ik naar Budapest in Hongarije. Echt zin in, blijf er een nachtje en dan Zaterdag weer terug. Dan verhuis ik volgende week verhuis ik van Graz naar Kapfenberg waar ik de rest vd studie ga doen. Gruß Gott allen en laat nog eens wat van je horen!

Reacties

Reacties

Wouter

Haha "wil je moslim worden?" Dat zijn de vragen! Wat let je precies. Misschien krijg je dan wel een religieuze ervaring!

Over psychologie gesproken. Jouw bijdrage aan de discussie over Schoppenhauer getuigt ook van de nodige onnavolgbaarheid bro.

Veel plezier daar man. Tot later!

Annelies

Broer,

Roken, moslim worden.. Moet ik me al zorgen gaan maken? :-)
Ik kom je halen hoor als je zo doorgaat.. ;-)

Succes daar.
Liefs

Marina

Hi Jan-Wouter,
Leuk om te zien dat jij ook 'on the move' bent gegaan. Lekker avonturierlijk! Mooi man! Geniet er van!

Annelie

Leuk om die foto's te zien! Het is alweer maart, dus tijd voor een nieuw verhaal! ben nieuwsgierig naar je verhalen bij de beelden! Ben ook erg benieuwd hoe het je met de taal vergaat. Is je volgende blog in het Duits? ;) Have fun daar!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!