arnoldwaarzitjenu.reismee.nl

Kapfenberg de 'stad' met 22.000 inwoners

Voordat ik het wist was het gebeurt. Ik was al weer ruim 5 weken omgeven bij bergen. Omgeven bij mensen dierare kreten voorbrachten die ik nogeen soort van verstond ook.Wat was er veel gebeurt en wat leek Nederland ver weg. Maar diep diep in mij gloeide een warm vuur, een verzengende hitte die fluisterde, HOLAND!!

De tijd gaat snel en ook de afstand van Nederland went. Ik mis jullie allemaalverschikkelijk natuurlijk maar... Zelf deengelse en Duitsetaal begint te wennen. Al is het af en toe tussen de al te rap sprekende Oostenrijkers lastig te verstaan. Ik zit nu in de schoolbankjes waar ik mijn best doe de lijn van de les op te vangen, de opdrachten te volgen enook wat nuttigs te zeggen in groepsopdrachten. Vooral het laatste is erg lastig omdat een zin vormen in het Duits toch nog de nodige tijd kost. In de leszit ik omgeven bij zinnen als, Ein Unternehmen kann als ein Prozess oder eine Vielzahl von Prozessen beschrieben werden, bei denen aus Eingaben (inputs) Ergebnisse (outputs) Erzeugt werden. De boodschap is doodlogisch maar de taal maakt het er wel wat uitdagender op.

Of nog een: Wissen Stützt sich bis zu einem gewissen Grad auf Daten, Auf codierte Zeichen ohne Interpretation ihrer Bedeutung. vertaling: Kennis(management) baseerd zich tot een zekere graad op data, op gecodeerde signalen zonder interpretatie van hun betekenis.

Naast de duitse stof zijn de Oostenrijkers hier wel enorm aardig om ff te helpen. Zelfs als je het na een half woord begrijpt en ja zegt staan ze erop hun zin nog ff af te maken om zeker te weten dat je het echt begrijpt. Het is echt wel boeiend om met de Oostenrijkers te babbelen en mijn duits word steeds beter. (gelukkig wel :)).

Verder begint het leventje hier een beetje op te starten. Zondag ben ik voor het eerst hier naar de kerk geweest, vrij veel oude lui die me wel verzekerder dat er wel wat jeugd in de kerk was. Ze zongen allemaal flink vals en hard en het Heer erbarm u over ons, mocht ook veel klinken maar het was wel grappig. Ben benieuwd of het inspirerend is om te blijven komen. Ik vroeg een nog redelelijk jonge vrouw, Import Oostenrijker uit Brazilie of er ook iets van jeugdkringen waren. Ze werd helemaal blij en zei dat ik geschenk van God was dat ik misschien iets met de jeugd op kon starten. Ik was ook zo dol enthausiast en over mijn toeren (not)... maar misschien komt dat nog :). Aan God zal het niet liggen.

Van het weekend mijn Zusie enzwagerin Tirol eens opgezocht. (beter bekend als Lenneke en Maarten) T was geweldig mijn kleine neefje is te verzorgen en me waarlijk nog eens oom te voelen. Gek idee eigenlijk =). ik oom. dr staan ook foto's van op de site. He is adorable...

Groetjes en veel liefs uitOostenrijk!!

JW

ps. ik schrijf ook nog een toelichting bij dein februarigeuploade foto's. Dit komt niet in je mailbox maarkomt wel op de site... Enjoy reading!

Reacties

Reacties

Pa

Hoi zoon ik geniet van je verhalen. Je beroepstoekomst is zeker al veilig gesteld, een schrijver ben je al.
zelf je verschrijvingen zijn geweldig; je internationale gerichtheid geeft een ho-land (stop-land) gevoel die kennelijk verzengend is, en landsgrenzen overschrijdend.
En volgens mij zoek je broer zijn "Susie" op en jij je zussie. tot skypes liefs Pa

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!